Ενότητα 1. Φιλοσοφική Συμβουλευτική
Από την ίδρυση των μεγάλων φιλοσοφικών σχολών κατά την αρχαιότητα, οι φιλόσοφοι έχουν εγγραφεί σε πρακτικούς ρόλους ως σύμβουλοι, βοηθώντας τους ανθρώπους να λάβουν δύσκολες αποφάσεις, βελτιώνοντας τη ζωή και τις σχέσεις τους και αναπτύσσοντας μεγαλύτερη αυτογνωσία. Σε όλη την ιστορία, η φιλοσοφία έχει χρησιμοποιηθεί με πολύ πρακτικούς τρόπους, δημιουργώντας μοντέλα για την εκπλήρωση στόχων και προσεγμένους τρόπους ζωής. Κατά τη διάρκεια των τελευταίων αιώνων, όμως, η φιλοσοφία περιοριζόταν όλο και περισσότερο σε ακαδημαϊκό επίπεδο και σε θεωρητική πειθαρχία που απομακρύνθηκε από τα ζητήματα της καθημερινής ζωής. Εντούτοις, στην εποχή μας, πολλοί σπουδαίοι επαγγελματίες αξιοποιούν τη φιλοσοφία και ουσιαστικά μιλάμε για επιστροφή της πίσω στις πρακτικές της ρίζες και ανησυχίες. Αυτό οδήγησε στην εμφάνιση της Φιλοσοφικής Συμβουλευτικής για να αντιμετωπιστούν διλήμματα, αδιέξοδα, και καθημερινά ζητήματα καθημερινών ανθρώπων μέσω της φιλοσοφικής γνώσης και σκέψης. Στην ενότητα αυτή, ο εκπαιδευόμενος θα κατανοήσει πως αυτή η μακρά παράδοση της φιλοσοφίας μετουσιώθηκε στο «νέο» αυτόν κλάδο
Λέξεις κλειδιά: φιλοσοφία, αυτογνωσία, διλήμματα, συμβουλευτική, γνώση
Ενότητα 2. Οι στόχοι της Φιλοσοφικής Συμβουλευτικής
Αποστολή της Φιλοσοφικής Συμβουλευτικής είναι να παρέχει εκείνα τα «νοητικά εργαλεία» που χρειάζεται κάποιος για να αντιμετωπίσει τα προαναφερθέντα θέματα ή/και διλήμματα (διαπροσωπικές σχέσεις, καριέρα και την επιλογή επαγγέλματος, ηθικά, υπαρξιακά κ.ά.). Λειτουργεί δηλαδή επικουρικά στο να συνειδητοποιήσει ο ενδιαφερόμενος σφάλματα και αστοχίες σε επίπεδο αξιών, ανασφάλειες και φόβους που έχει υιοθετήσει στη ζωή του, ενώ θα βοηθηθεί να συνειδητοποιήσει τις κατάλληλες γι’ αυτόν θέσεις απέναντι στα διάφορα ζητήματα. Βασικός στόχος της παρούσας ενότητας είναι να βοηθήσει το άτομο και τον επαγγελματία να φτάσει στην κατανόηση του εαυτού και στην αυτοσυνειδησία καλλιεργώντας παράλληλα την κριτική του σκέψη και τη λογική ικανότητα. Λέξεις κλειδιά: εργαλεία, σφάλματα, κατανόηση, εαυτός, κριτική σκέψη
Λέξεις κλειδιά: αιτιολογία, επιπτώσεις, δυσλειτουργίες
Ενότητα 3. Η Συμβουλευτική διαδικασία
Στην παρούσα ενότητα, ο εκπαιδευόμενος έρχεται σε επαφή με τα πρακτικά «εργαλεία» και μεθόδους που μπορεί να αξιοποιήσει στη φιλοσοφική συμβουλευτική. Θα αναπτυχθούν ενδεικτικά η μέθοδος PEACE του Marinoff, των 5 σταδίων του Lahav, οι προσεγγίσεις του Cohen και του Raabe καθώς και πρόσθετα δεδομένα που θα βοηθήσουν στη δομή και στο αποτέλεσμα της συμβουλευτικής διαδικασίας.
Λέξεις κλειδιά: μέθοδοι, δράση, προβλήματα, συμβουλευτική, προσανατολισμός
Ενότητα 4. Βασικές αρχές της Φιλοσοφικής σκέψης
Μελετώντας κανείς την Ιστορία της Φιλοσοφίας, πέρα από τα διάφορα ρεύματα, τις σχολές και τις τάσεις, διαπιστώνει ότι κοινός τόπος είναι η επιδίωξη της αυτογνωσίας ως προϋπόθεσης για το ευ ζην. Κάθε έννοια Συμβουλευτικής, ωστόσο, περιστρέφεται γύρω από δύο πόλους, αυτόν του νοήματος και της ουσίας των λεγομένων και εκείνον της εμπειρικής διαπίστωσης και εφαρμογής. Έτσι, διαλεκτικά η Φιλοσοφική Συμβουλευτική καλείται να αναδείξει την θεωρία και την πράξη σε αλληλένδετους όρους. Ξεκινώντας από τον Σωκράτη και τον Πλάτωνα και τα βασικά τους εργαλεία τη διαλεκτική και τη μαιευτική που οδηγούσαν στην αναζήτηση της αλήθειας και της γνώσης, προχωρώντας στον Αριστοτέλη και στην Εντελέχεια, που περιγράφει πως η δυνατότητα καθίσταται πραγματικότητα, και φτάνοντας μέχρι τη νεότερη εποχή και τον Καντ με την κατηγορική προσταγή και την αξιοποίηση της λογικής οι βασικές αρχές της Φιλοσοφικής σκέψης θέτουν ισχυρά θεμέλια μεταξύ άλλων και στη σύγχρονη Συμβουλευτική.
Λέξεις κλειδιά: Σωκράτης, αυτογνωσία, ευ ζην, διαλεκτική, Αριστοτέλης, εντελέχεια, Καντ, κατηγορική προσταγή, λογική
Ενότητα 5. Η έννοια της Ηθικής
Τι είναι καλό και τι είναι κακό; Τι είναι δίκαιο και τι άδικο; Ερωτήσεις που απασχολούν κάθε μελέτη ηθικής. Ποιος βλάπτεται και ποιος ωφελείται; Eνα κλασικό ερώτημα για να διαπιστώσουμε αν μια ενέργεια είναι ηθικά ενδιαφέρουσα. Έτσι, κάθε σύνολο βασικών προτάσεων που αποσκοπούν στο να αξιολογήσουν ή να καθορίσουν μορφές συμπεριφοράς περιγράφει αυτό που λέγεται Ηθική. Ένας όρος που από αξιακός κώδικας στην αρχαιότητα κατήντησε κοινόχρηστος στις μέρες μας και χρειάζεται να επαναπροσδιοριστεί, διότι είναι τρόπος συλλογικής βελτίωσης της θέσης του ανθρώπου στον κόσμο. Στην παρούσα ενότητα η φιλοσοφική ηθική, η επαγγελματική και επιχειρησιακή ηθική μέχρι και η βιοηθική θα αποτελέσουν το έναυσμα για τον εκπαιδευόμενο για να αναλογιστεί και να επεξεργαστεί με τη βοήθεια των φιλοσοφικών εργαλείων τόσο τις δικές του πεποιθήσεις όσο και εκείνων που τον περιβάλλουν.
Λέξεις κλειδιά: καλό, δίκαιο, ηθική, βιοηθική, πεποιθήσεις
Ενότητα 6. Φιλοσοφικές προσεγγίσεις ως αφετηρία διαλόγου για το Φιλοσοφικό Σύμβουλο
Ο Φιλοσοφικός Σύμβουλος ξετυλίγει το κουβάρι της Συμβουλευτικής βασιζόμενος πάνω σε θεμελιώδεις φιλοσοφικές προσεγγίσεις. Η Σωκρατική διδασκαλία, ο προτρεπτικός λόγος και η ρητορική πειθούς, η Στωική φιλοσοφία με τις αναφορές στην εγκράτεια, την απάθεια και την ολιγάρκεια, αλλά και ο Μακιαβέλλι με την ανάδειξη της τύχης και της ικανότητας ως βασικών παραγόντων επιτυχίας μέχρι το Νίτσε και τη Θέληση για δύναμη, θα συμβάλλουν στην πρακτική εφαρμογή της φιλοσοφίας οδηγώντας πρωτίστως τον εκπαιδευόμενο και κατ’ επέκταση όσους τον συμβουλεύονται στην προσωπική ευημερία.
Λέξεις κλειδιά: προτρεπτικός λόγος, ρητορική πειθούς, Στωικοί, Μακιαβέλλι, Νίτσε
Ενότητα 7. Η Φιλοσοφική Συμβουλευτική: Σύνδεση, συνάφεια και αξιοποίηση στο Coaching, Mentoring και Personal Management
Στην παρούσα ενότητα γίνεται μια διακριτή κατηγοριοποίηση των συγκεκριμένων 3 πεδίων μέσω της διαφοροποίησης αλλά και αλληλοϋποστήριξης τους καθώς και πως μπορούν να αξιοποιήσουν τη φιλοσοφική συμβουλευτική. To Coaching είναι μεθοδολογία και ορμώμενο από το παρόν αποσκοπεί στη βελτίωση στο μέλλον. Ξεκλειδώνει σκέψεις και διαμορφώνει συμπεριφορές. Το Mentoring είναι η καθοδήγηση από ένα πεπειραμένο άτομο σε ένα συγκεκριμένο επαγγελματικό πεδίο ή αντικείμενο. Ενδυναμώνει και αναπτύσσει το συναίσθημα της αυτοπεποίθησης, ενώ ενισχύει τις επαγγελματικές και προσωπικές δεξιότητες. Τέλος το Personal Management σχεδιάζει και περιγράφει προσωπικούς στόχους, οι οποίοι θα τεθούν και θα εκπληρωθούν στη συνέχεια της ζωής. Αποτυπώνεται μέσω της ανάλυσης και σχετικών case studies πως ο επαγγελματίας ή ο λειτουργός μπορεί ουσιαστικά να αξιοποιήσει τις πρόσθετες γνώσεις του τόσο προς ίδιον αφελώς όσο και προς όφελος των «πελατών» του.
Λέξεις κλειδιά: Coaching, Mentoring, Management, αυτοπεποίθηση, στόχοι
Ενότητα 8. Εφαρμογές της Φιλοσοφίας στην Επαγγελματική & Προσωπική Ανάπτυξη του ατόμου
Στη συγκεκριμένη ενότητα, ο εκπαιδευόμενος θα κατανοήσει τη συνδρομή και συμβολή φιλοσοφικών θεωριών και αρχών σε ένα μείζον επαγγελματικό και όχι μόνο πεδίο που είναι οι ήπιες δεξιότητες (soft skills). Οι ήπιες δεξιότητες τα τελευταία χρόνια από πολλούς οργανισμούς (π.χ. W.E.F.) Οργανισμούς και Εργοδότες θεωρούνται ως θέμα υψηλής προτεραιότητας και κομβικό συστατικό στην ακαδημαϊκή, επαγγελματική και κοινωνική προοπτική του ατόμου. Θα αναπτυχθούν συνεπώς οι τρόποι και ο ρόλος που η φιλοσοφία μπορεί να συνδράμει προς την ανάπτυξη των εν λόγω δεξιοτήτων (decision making, complex problem solving e.t.c.) προκειμένου να αξιοποιηθούν είτε στους διάφορους τομείς (HR, Personal Management, Career Counseling) είτε ως εργαλεία αυτοβελτίωσης και θα αναδυθεί και η συνδρομή της Φιλοσοφίας στη Συναισθηματική Νοημοσύνη (Αυτοκυριαρχία, Ενσυναίσθηση, Αυτοέλεγχος)
Λέξεις κλειδιά: δεξιότητες, προοπτική, HR, Management, Career
Αξιολόγηση
Η αξιολόγηση, βασισμένη στις επιμέρους ενότητες της διδαχθείσας ύλης, έχει ως σκοπό να εξετάσει την εμπέδωση της ύλης αλλά και την ανατροφοδότηση των συμμετεχόντων αναφορικά με την επίτευξη του προσδοκώμενου μαθησιακού αποτελέσματος