Ενότητα 1. Σχολική Ψυχολογία και ψυχική υγεία παιδιών και εφήβων
Περιγραφή του αντικειμένου της σχολικής ψυχολογίας – Καθημερινή σχολική πραγματικότητα και ο ρόλος του σχολικού ψυχολόγου- Έννοια και αξιολόγηση της ψυχικής υγείας - Προβλήματα ψυχικής υγείας στα παιδιά και τους εφήβους: Είδη προβλημάτων, δυσμενείς παράγοντες και επιπτώσεις στην ακαδημαϊκή και ψυχο-κοινωνική ανάπτυξη του παιδιού - Ζητήματα που συνδέονται με μαθησιακά εμπόδια και δυσκολίες στο σχολείο – Πρόληψη και προαγωγή της ψυχικής υγείας των μαθητών/τριών και ο ρόλος της σχολικής ψυχολογίας.
Ενότητα 2. Θεωρητικές προσεγγίσεις στην Σχολική Ψυχολογία: Βασικές αρχές και αξιοποίησή τους στο σχολικό περιβάλλον
Συμπεριφοριστικές θεωρίες (κλασική εξαρτημένη μάθηση – συντελεστική μάθηση) Γνωστικές και Κοινωνιο-γνωστικές θεωρίες (νοητική επεξεργασία των ερεθισμάτων - μάθηση μέσω της παρατήρησης – αυτορύθμιση) – Φαινομενολογικές προσεγγίσεις (εσωτερικές υποκειμενικές διεργασίες και ερμηνευτικά συστήματα – αυτοπραγμάτωση - συναισθηματικές όψεις της σχολικής εμπειρίας). Βασικές αρχές και χαρακτηριστικά των κυριότερων προσεγγίσεων στη σχολική ψυχολογία και αξιοποίησή τους στην κατανόηση των μαθησιακών και εκπαιδευτικών διαδικασιών – Εφαρμογές στο χώρο του σχολείου).
Ενότητα 3. Παράγοντες που συνδέονται με τη σχολική μάθηση
Κίνητρα για μάθηση στη σχολική τάξη (ορισμός, θεωρητικές προσεγγίσεις, παράγοντες ανάπτυξης, ο ρόλος του σχολείου, προσωπικές ερμηνείες και αυτονομία) - Επικοινωνιακές και κοινωνικές δεξιότητες των μαθητών (γνωστικές λειτουργίες και πολιτισμική εξέλιξη, αλληλεπίδραση με τους συνομηλίκους, συνεργασία και γνωστική κοινωνικοποίηση, παρεμβάσεις στα επικοινωνιακά πλαίσια του σχολείου με βάση τις αρχές της Σχολικής Ψυχολογίας - Ενίσχυση και καθοδήγηση από τους διδάσκοντες (πλαίσια ενίσχυσης ακαδημαϊκών και κοινωνικών συμπεριφορών, τρόποι ενίσχυσης και καθοδήγησης, συναισθηματική νοημοσύνη).
Ενότητα 4. Προβλήματα προσαρμογής στο σχολείο
Έννοια και αξιολόγηση των προβλημάτων προσαρμογής στο σχολείο – Προβλήματα συμπεριφοράς και μαθησιακές δυσκολίες – Το υπόβαθρο των μαθησιακών, συναισθηματικών και συμπεριφορικών προβλημάτων παιδιών και εφήβων – Παράγοντες που συνδέονται με τα προβλήματα προσαρμογής στο σχολείο: Ο ρόλος ενδοατομικών, οικογενειακών, ενδοσχολικών και περιβαλλοντικών παραγόντων – Αντιμετώπιση και πρόληψη των προβλημάτων συμπεριφοράς – Ενίσχυση μαθησιακών και κοινωνικών δεξιοτήτων – Κοινωνική ένταξη και διαχείριση της σχολικής τάξης - Προληπτικός σχεδιασμός και στρατηγικές αντιμετώπισης - Παρεμβάσεις στη σχολική κοινότητα.
Ενότητα 5. Επιθετικότητα και εκφοβισμός/θυματοποίηση στο σχολείο (Μέρος Α)
Ορισμοί, χαρακτηριστικά, αξιολόγηση και έκταση της ενδοσχολικής βίας και του σχολικού εκφοβισμού – Μορφές θυματοποίησης - Παράγοντες που συνδέονται με τα φαινόμενα εκφοβισμού/θυματοποίησης – Θεωρητικές προσεγγίσεις της επιθετικότητας και των περιστατικών εκφοβισμού/θυματοποίησης – Χαρακτηριστικά δραστών και θυμάτων
Ενότητα 6. Επιθετικότητα και εκφοβισμός/θυματοποίηση στο σχολείο (Μέρος Β)
Συμμετοχικοί ρόλοι στα περιστατικά εκφοβισμού/θυματοποίησης – Η εξέλιξη της επιθετικότητας και της θυματοποίησης- Τα πλαίσια που ευνοούν την ενδοσχολική βία – Σχολική θυματοποίηση και ψυχική υγεία - Προστατευτικοί παράγοντες - Προγράμματα παρέμβασης.
Ενότητα 7. Άγχος και κατάθλιψη σε παιδιά και εφήβους
Το άγχος στην παιδική και εφηβική ηλικία (Εννοιολογική διασάφηση, Χαρακτηριστικά, Τύποι διαταραχών, Αιτιολογικοί παράγοντες) - Η κατάθλιψη στην παιδική και εφηβική ηλικία (Εννοιολογική διασάφηση, Χαρακτηριστικά, Επιδημιολογία, Αιτιολογικοί παράγοντες) - Το γνωστικό μοντέλο παρέμβασης (Βασικές αρχές και μέθοδοι) – Αυτόματες σκέψεις σε παιδιά και εφήβους (Τυπολογία και χαρακτηριστικά) - Αυτόματες σκέψεις και γνωστικές παραποιήσεις (Είδη και ερμηνεία ) – Γνωστική- συμπεριφορική θεραπεία και αυτόματες σκέψεις: εφαρμογή στην εκπαιδευτική πρακτική και τις σχολικές παρεμβάσεις.
Ενότητα 8. Ενδοπροσωπικοί παράγοντες μάθησης και διαπαιδαγώγησης
Αυτοεκτίμηση (ορισμός και σχετικές έννοιες, σπουδαιότητα, παράγοντες ανάπτυξης) - Ενδοπροσωπικός/Εξωπροσωπικός έλεγχος (Εννοιολογική διασάφηση, χρησιμότητα, αιτιολογικοί παράγοντες και προϋποθέσεις ανάπτυξης) – Αυτοαποτελεσματικότητα (Έννοιολογική προσέγγιση – σπουδαιότητα, παράγοντες και τεχνικές ανάπτυξης) – Ακαδημαϊκή αυτό-μείωση (αυτό-υπονόμευση): Ορισμοί, Σύνδεση με την έννοια της απόδοσης αιτιών και με τις δυσκολίες στη μάθηση, Είδη στρατηγικών και εκδήλωσή τους στο σχολικό πλαίσιο, Σύνδεση με τη σχολική επίδοση και τους μαθησιακούς στόχους.
Ενότητα 9. Η ανάπτυξη του παιδιού σε σχέση με τις διαπροσωπικές σχέσεις στο σχολείο
Ανάπτυξη, μάθηση και κοινωνικές επαφές - Η σχολική τάξη ως κοινωνική ομάδα - Ταυτότητα και εξέλιξη των διαπροσωπικών σχέσεων στο χώρο του σχολείου (κάθετες και οριζόντιες σχέσεις) – Χαρακτηριστικά της σχολικής τάξης ως ομάδας – Παράγοντες που επηρεάζουν τον τρόπο λειτουργίας και την επίδοση της ομάδας (μέγεθος, δομή, κοινωνικοί κανόνες, στάδια εξέλιξης) – Κοινωνικο-συναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού και διαπροσωπικές σχέσεις – Τρόποι με τους οποίους η δημοτικότητα και οι σχέσεις φιλίας σχετίζονται με την ανάπτυξη – Γνωστική ανάπτυξη και ομαδικο-συνεργατικά περιβάλλοντα μάθησης – Τρόποι σκέψης κατά τη διάρκεια των αλληλεπιδράσεων - Επιδράσεις του κοινωνικού και πολιτισμικού πλασίου της σχολικής τάξης στην ανάπτυξη του παιδιού.
Ενότητα 10. Προαγωγή κοινωνικο-συναισθηματικών δεξιοτήτων στο σχολείο (Μέρος Α)
Ορισμός Κοινωνικο-συναισθηματικής (ΚΣ) αγωγής – Προγράμματα ΚΣ αγωγής - Σύνδεση Κοινωνικο-συναισθηματικής αγωγής και Ψυχικής Ανθεκτικότητας - Ο αναθεωρημένος ρόλος του σχολείου και η αναγκαιότητα ύπαρξης της Κοινωνικο-συναισθηματικής αγωγής στο σχολικό πρόγραμμα - Οφέλη της Κοινωνικο-συναισθηματικής αγωγής για τους μαθητές
Ενότητα 11. Προαγωγή κοινωνικο-συναισθηματικών δεξιοτήτων στο σχολείο (Μέρος Β)
Εκπαίδευση των εκπαιδευτικών στην εφαρμογή προγραμμάτων κοινωνικο-συναισθηματικής αγωγής - Παρεμβάσεις Κοινωνικο-συναισθηματικής αγωγής στο σχολείο- Παράγοντες που επηρεάζουν την εφαρμογή και αποτελεσματικότητα των προγραμμάτων ΚΣ αγωγής - Ο ρόλος της εποπτείας /συνεχιζόμενης υποστήριξης από το σχολικό ψυχολόγο.
Ενότητα 12. Συνεργασία σχολείου-οικογένειας: Το οικο-συστημικό μοντέλο
Εννοιολογική διασάφηση – Τρόποι συνεργασίας σχολείου και οικογένειας - Βασικές συνιστώσες της οικο-συστημικής προσέγγισης – Παράγοντες που επηρεάζουν την ανάπτυξη του ατόμου σύμφωνα με τη Γενική Θεωρία Συστημάτων - Συστημικές αλληλεξαρτήσεις, που συγκροτούν το περιβάλλον του παιδιού - Η διαγενεαλογική προσέγγιση στον χώρο του σχολείου - Συντονισμός σχολείου οικογένειας σύμφωνα με το οικο-συστημικό μοντέλο: τύποι σχέσεων επικοινωνίας και συνεργασίας μεταξύ των δύο υποσυστημάτων.
Αξιολόγηση
Η αξιολόγηση, βασισμένη στις επιμέρους ενότητες της διδαχθείσας ύλης, έχει ως σκοπό να εξετάσει την εμπέδωση της ύλης αλλά και την ανατροφοδότηση των συμμετεχόντων αναφορικά με την επίτευξη του προσδοκώμενου μαθησιακού αποτελέσματος