Ενότητα 1. Εισαγωγή στη διδακτική της δεύτερης/ξένης γλώσσας
Κατά την πρώτη θεματική ενότητα, θα πραγματοποιηθεί μια εισαγωγική διασαφήνιση βασικών εννοιών (μητρική, δεύτερη γλώσσα, ξένη γλώσσα, προσληπτικές και παραγωγικές γλωσσικές δεξιότητες κ.α.) και αρχών διδακτικής της δεύτερης/ξένης γλώσσας.
Ενότητα 2. Διδακτικός Σχεδιασμός & Εκπαιδευτικές Στρατηγικές
Η δεύτερη θεματική θα εστιάσει στην παροχή γνώσεων στους εκπαιδευτικούς αναφορικά με τον σχεδιασμό μιας τυπικής διδασκαλίας. Πιο συγκεκριμένα, θα γίνει αναλυτική περιγραφή των παραγόντων διδασκαλίας και διδακτικών αρχών ενώ ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην εξέταση και συζήτηση εκπαιδευτικών στρατηγικών και της συνεισφοράς στους στη μαθησιακή διαδικασία.
Ενότητα 3. Προσέγγιση CLIL – Content and Language Integrated Learning (Συνδυαστική Ανάπτυξη Περιεχομένου και Γλώσσας)
Η συγκεκριμένη θεματική ενότητα θα πραγματευτεί την προσέγγιση CLIL – Συνδυαστική/Ολοκληρωμένη εκμάθηση περιεχομένου και γλώσσας, η οποία εστιάζει στην καλλιέργεια μιας δεύτερης/ξένης γλώσσας κι ενός ή περισσοτέρων γνωστικών αντικειμένων συνδυαστικά (π.χ. γεωγραφία, ιστορία, φυσική...). Θα παρουσιαστεί η πορεία της προσέγγισης, οι αρχές της, τα πλεονεκτήματα και οι προκλήσεις, ενώ ιδιαίτερα σημαντικό τμήμα της ενότητας θα αποτελέσει η παρουσίαση και συζήτηση εκπαιδευτικών εφαρμογών που έχουν υλοποιηθεί στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Ενότητα 4. Η προσέγγιση Learning Communities at school – Μαθησιακές Κοινότητες στο σχολείο
Κατά τη συγκεκριμένη θεματική ενότητα, οι εκπαιδευτικοί θα εξοικειωθούν με μία σύγχρονη και καινοτόμα προσέγγιση καλλιέργειας της δεύτερης/ξένης γλώσσας. Κατά τη συγκεκριμένη προσέγγιση, οι μαθητές βρίσκονται στο επίκεντρο της μαθησιακής και διδακτικής διαδικασίας και μέσω της ατομικής τους προσπάθειας, αναλαμβάνουν την ατομική καλλιέργεια της γλώσσας-στόχου ομαδικά/συνεργατικά.
Ενότητα 5. Η διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας μέσα από την αξιοποίηση των παιχνιδιών
Τα τελευταία χρόνια δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην αξιοποίηση του παιχνιδιού στη διαδικασία διδασκαλίας/εκμάθησης μιας δεύτερης/ξένης γλώσσας. Μέσα από τη συγκεκριμένη ενότητα, οι εκπαιδευτικοί θα κατανοήσουν τους διάφορους τύπους παιχνιδιών, τη σημασία τους στην καλλιέργεια της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας, τους τρόπους αξιοποίησης τους ενώ θα εξεταστούν και συζητηθούν εκπαιδευτικά προγράμματα που βασίζονται αποκλειστικά στα παιχνίδια.
Ενότητα 6. Η διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας μέσα από την αξιοποίηση των παραμυθιών
Η συγκεκριμένη θεματική ενότητα θα προσφέρει στους εκπαιδευτικούς γνώσεις και κατευθύνσεις σε σχέση με την αξιοποίηση των παραμυθιών σε μια τάξη που διδάσκεται η ελληνική ως δεύτερη/ξένη. Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στα λαϊκά παραμύθια, την παιδαγωγική συμβολή τους, τη διδακτική αξιοποίησή τους στην τάξη ενώ θα παρουσιαστούν προγράμματα που έχουν εφαρμοστεί από την προσχολική έως και την δευτεροβάθμια εκπαίδευση και είχαν ως στόχο την καλλιέργεια της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας.
Ενότητα 7. Η διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας μέσα από την αξιοποίηση της προσέγγισης task-based learning
Κατά τη διάρκεια της συγκεκριμένης ενότητας, οι εκπαιδευτικοί θα εξοικειωθούν με την προσέγγισης task-based learning, η οποία υπογραμμίζει τη σημασία και τη λειτουργία των «συνεργατικών» δραστηριοτήτων στη καλλιέργεια της δεύτερης/ξένης γλώσσας. Αφού παρουσιαστεί η εξέλιξη της προσέγγισης και οι φάσεις εφαρμογής, οι εκπαιδευτικοί θα έχουν την ευκαιρία να μελετήσουν εκπαιδευτικά projects που έχουν εφαρμοστεί στην Ελλάδα και βασίζονται στη συγκεκριμένη προσέγγιση.
Ενότητα 8. Έμφαση στις επικοινωνιακές στρατηγικές
Οι επικοινωνιακές στρατηγικές είναι δυνητικά συνειδητά σχέδια για την επίλυση αυτού που ένα άτομο κατανοεί ως πρόβλημα για την επίτευξη ενός συγκεκριμένου επικοινωνιακού στόχου. Στη συγκεκριμένη ενότητα, οι εκπαιδευτικοί θα έρθουν σε επαφή με διάφορους τύπους και κατηγορίες επικοινωνιακών στρατηγικών και θα συζητήσουν τρόπους αξιοποίησης και καλλιέργειας τέτοιων στρατηγικών σε μαθητές με μεταναστευτική/προσφυγική βιογραφία.
Ενότητα 9. Στρατηγικές Αποτελεσματικής Επικοινωνίας
Η θεματική αυτή θα εστιάσει στη σημασία της καλλιέργειας στρατηγικών αποτελεσματικής επικοινωνίας κατά τη διαδικασία διδασκαλίας και μάθησης της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας. Οι στρατηγικές αποτελεσματικής επικοινωνίας μπορούν να χρησιμοποιούνται σε ποικίλες επικοινωνιακές περιστάσεις (π.χ. στρατηγικές ευχαριστηρίων, στρατηγικές παραπόνων, στρατηγικές απολογίας κ.α.) και η καλλιέργειά τους καθίσταται επιτακτική.
Ενότητα 10. Στρατηγικές Διαπολιτισμικής Επικοινωνίας
Κατά τη συγκεκριμένη θεματική ενότητα, οι εκπαιδευτικοί θα έχουν την ευκαιρία να εξοικειωθούν και να γνωρίσουν στρατηγικές διαπολιτισμικής επικοινωνίας και με τρόπους ενίσχυσής τους στους μαθητές που μαθαίνουν την ελληνική ως δεύτερη/ξένη γλώσσα. Η διαπολιτισμική επικοινωνιακή ικανότητα αποτελεί μια διαδικασία ουσιαστικής και ρεαλιστικής διαπροσωπικής αλληλεπίδρασης, που συμπεριλαμβάνει την επίγνωση των πολιτισμικών πλαισίων και την εκτίμηση των πολιτισμικών πτυχών τόσο της γλώσσας του ίδιου του μαθητή όσο και μιας δεύτερης γλώσσας (Ντίνας & Γρίβα, 2017). Σύμφωνα με τον Byram (1997), η διαπολιτισμική επικοινωνιακή ικανότητα περιλαμβάνει την αναγνώριση της πολιτισμικής πολυμορφίας και της πολυφωνίας των απόψεων, την κριτική πολιτισμική επίγνωση και την ευαισθητοποίηση και προθυμία συνεργασίας με τους «άλλους» ανθρώπους (Council of Europe, 2016).
Ενότητα 11. Διαπολιτισμικός Γραμματισμός
Η συγκεκριμένη ενότητα στοχεύει να σκιαγραφήσει το προφίλ ενός διαπολιτισμικά εγγράμματου μαθητή. Πιο συγκεκριμένα, θα εξεταστούν οι 6 άξονες με τα αντίστοιχα χαρακτηριστικά που συνθέτουν τον διαπολιτισμικό γραμματισμό. Θα αναλυθούν στάδια καλλιέργειας του διαπολιτισμικού γραμματισμού και θα προταθούν εκπαιδευτικές δραστηριότητές για τους μαθητές, εκπαιδευτικές στρατηγικές για τους εκπαιδευτικούς.
Ενότητα 12. Στρατηγικές Κατανόησης/Παραγωγής Προφορικού και Γραπτού Λόγου
Ιδιαίτερα σημαντικό κομμάτι κατά τη γλωσσική διδασκαλία αποτελεί η καλλιέργεια στρατηγικών κατανόησης/παραγωγής προφορικού και γραπτού λόγου από τους μαθητές. Στη συγκεκριμένη θεματική, οι εκπαιδευόμενοι θα εξοικειωθούν με τεχνικές καλλιέργειας τέτοιων στρατηγικών μέσα από ενδεικτικές δραστηριότητες και εκπαιδευτικό υλικό.
Αξιολόγηση
Η αξιολόγηση, βασισμένη στις επιμέρους ενότητες της διδαχθείσας ύλης, έχει ως σκοπό να εξετάσει την εμπέδωση της ύλης αλλά και την ανατροφοδότηση των συμμετεχόντων αναφορικά με την επίτευξη του προσδοκώμενου μαθησιακού αποτελέσματος